Îmblânzitorul de Zimbri
Dealuri, văi, platouri
înierbate, teren frământat... Pe scurt, poligonul Cincu. Un loc aparte în
registrul sentimental și profesional al militarilor români, un adevărat „laborator”
al instrucției, de altfel foarte apreciat și de militarii altor națiuni. Însă,
an de an, prin specificul său, acest poligon reușește să creioneze adevărate
provocări tehnice, ce-i implică, în general pe mecanicii conductori ai tehnicii
grele și chiar și pe cei mai experimentați dintre
șoferi.
Într-una din zilele presărate cu activități de
instruire din cadrul exercițiului „Saber Guardian 19”, plutonierul-major Mihai
Bașagă, mecanic conductor în Batalionul 811 Infanterie „Dej”, cunoscut printre
colegi ca „îmblânzitorul de Zimbri”, tocmai ce executa o demonstrație de
măiestrie în conducerea „Zimbrului” din dotare pe timpul desfășurării unui
exercițiu de tip FTX. În pofida reliefului și a terenului frământat,
transportorul blindat condus de plutonierul-major Bașagă parcă plutea pe timpul
deplasării, cu o agilitate demnă de invidiat. Se plia perfect pe comenzile
comandantului de pluton „răcnind” cu mitraliera din dotare către forțele
opozante din scenariului exercițiului. În câteva momente de acalmie a „luptei”
subofițerul ne-a mărturisit următoarele: „Consider că în cadrul exercițiului ne
punem în valoare experiența, învățăm lucruri noi, în colaborare cu partenerii,
cu tot ce mișcă de altfel în poligon. Deși am la activ foarte multe prezențe în
exerciții, consider că rutina nu își are loc în activitatea noastră, asta
deoarece fiecare dintre acestea aduce elemente de noutate, noi provocări,
fiecare cu o specificitate aparte. Iar aici fac referire la elemente precum
condițiile meteo vitrege, diverse forme de mișcare în teren frământat sau uscat.
De altfel, aici, în Cincu, nu seamănă o zi cu alta. Vremea schimbătoare, alături
de condiții precum teren greu, frământat și îmbibat de apă, toate acestea
solicită fiecare mecanic conductor și tehnica, deopotrivă. Desigur, pentru
reușita misiunilor atât experiența cât și mașinile ne ajută, însă secretul este
că trebuie să cunoști foarte bine mașina de luptă și să ai grijă de ea ca și cum
ar fi camaradul cu care te însoțești în luptă. Asta s-ar traduce prin efectuarea
întreținerilor la timp, folosirea materialelor de calitate precum și menajarea
acesteia. Ca mecanic conductor consider că pentru reușita exercițiilor din
poligoane este nevoie de un dram de nebunie combinată cu curaj, toate acestea
dozate în așa fel încât să îți protejezi camarazii, să îi transporți în
siguranță în luptă. Ceea ce mă bucură foarte mult este faptul că cei tineri își
dau tot interesul de a învăța de la cei ca mine, oameni vechi în unitate cu o
experiență profesională considerabilă, iar aici, în teren, șansele de învățare
sau de dezvoltare a cunoștințelor, cresc vertiginos”, a conchis plutonierul-major
Bașagă.
Text și foto: Ovidiu Sfîriac