Îmblânzitorul de Zimbri

Dealuri, văi, platouri înierbate, teren frământat... Pe scurt, poligonul Cincu. Un loc aparte în registrul sentimental și profesional al militarilor români, un adevărat „laborator” al instrucției, de altfel foarte apreciat și de militarii altor națiuni. Însă, an de an, prin specificul său, acest poligon reușește să creioneze adevărate provocări tehnice, ce-i implică, în general pe mecanicii conductori ai tehnicii grele și chiar și pe cei mai experimentați dintre șoferi.
Într-una din zilele presărate cu activități de instruire din cadrul exercițiului „Saber Guardian 19”, plutonierul-major Mihai Bașagă, mecanic conductor în Batalionul 811 Infanterie „Dej”, cunoscut printre colegi ca „îmblânzitorul de Zimbri”, tocmai ce executa o demonstrație de măiestrie în conducerea „Zimbrului” din dotare pe timpul desfășurării unui exercițiu de tip FTX. În pofida reliefului și a terenului frământat, transportorul blindat condus de plutonierul-major Bașagă parcă plutea pe timpul deplasării, cu o agilitate demnă de invidiat. Se plia perfect pe comenzile comandantului de pluton „răcnind” cu mitraliera din dotare către forțele opozante din scenariului exercițiului. În câteva momente de acalmie a „luptei” subofițerul ne-a mărturisit următoarele: „Consider că în cadrul exercițiului ne punem în valoare experiența, învățăm lucruri noi, în colaborare cu partenerii, cu tot ce mișcă de altfel în poligon. Deși am la activ foarte multe prezențe în exerciții, consider că rutina nu își are loc în activitatea noastră, asta deoarece fiecare dintre acestea aduce elemente de noutate, noi provocări, fiecare cu o specificitate aparte. Iar aici fac referire la elemente precum condițiile meteo vitrege, diverse forme de mișcare în teren frământat sau uscat. De altfel, aici, în Cincu, nu seamănă o zi cu alta. Vremea schimbătoare, alături de condiții precum teren greu, frământat și îmbibat de apă, toate acestea solicită fiecare mecanic conductor și tehnica, deopotrivă. Desigur, pentru reușita misiunilor atât experiența cât și mașinile ne ajută, însă secretul este că trebuie să cunoști foarte bine mașina de luptă și să ai grijă de ea ca și cum ar fi camaradul cu care te însoțești în luptă. Asta s-ar traduce prin efectuarea întreținerilor la timp, folosirea materialelor de calitate precum și menajarea acesteia. Ca mecanic conductor consider că pentru reușita exercițiilor din poligoane este nevoie de un dram de nebunie combinată cu curaj, toate acestea dozate în așa fel încât să îți protejezi camarazii, să îi transporți în siguranță în luptă. Ceea ce mă bucură foarte mult este faptul că cei tineri își dau tot interesul de a învăța de la cei ca mine, oameni vechi în unitate cu o experiență profesională considerabilă, iar aici, în teren, șansele de învățare sau de dezvoltare a cunoștințelor, cresc vertiginos”, a conchis plutonierul-major Bașagă.

Text și foto: Ovidiu Sfîriac

 

Thumbnail Image Table
Pages:     1