Birouri de informare - recrutare |
Principiile informării publice în Ministerul Apărării Naţionale
1. Aplicarea prevederilor Constituţiei României, referitoare la dreptul la informaţie al persoanei, atât în litera, cât şi în spiritul lor.
2. Punerea la dispoziţie a informaţiilor de interes public solicitate, în mod oportun, corect, complet şi nediscriminatoriu, cu respectarea reglementărilor referitoare la protecţia informaţiilor clasificate.
3. Exceptarea informaţiilor de la accesul liber se face numai în condiţiile stabilite de lege. Informaţiile nu vor fi clasificate sau oprite de la publicare pentru a favoriza sau ascunde încălcarea legii sau din dorinţa de a proteja instituţia militară de critici sau alte situaţii neplăcute.
4. Asigurarea unui flux permanent şi nedistorsionat de informaţii publice generale şi militare către personalul armatei, cadrele militare în rezervă şi în retragere şi membrii familiilor acestora.
5. Politica de informare publică a Ministerului Apărării Naţionale exclude propaganda de orice fel. Răspunderea pentru respectarea acestor principii revine tuturor comandanţilor sau şefilor structurilor militare şi personalului cu activitatea de relaţii publice, iar la nivelul conducerii M.Ap.N. Direcţiei Relaţii Publice.
Acte normative care reglementează activitatea de informare publică în Ministerul Apărării Naţionale
Legea nr. 544 din 10 octombrie 2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public (.pdf);
Hotărârea Guvernului nr. 123 din 7 februarie 2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/ 2001 (.pdf);
„HOTĂRÂRE nr. 478 din 6 iulie 2016 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 123/2002” (.pdf).
Legea nr. 182 din 12 aprilie 2002 privind protecţia informaţiilor clasificate (.pdf).
Accesul la informaţiile de interes public
1. Accesul la informaţiile publice este o favoare sau un drept?
- Este un drept pentru că:
cetăţeanul plăteşte impozite statului;
funcţionarii publici sunt în slujba cetăţeanului;
cetăţeanul trebuie să ştie cum este gestionat banul public;
cetăţeanul are dreptul de a verifica modul în care cei aleşi îşi respectă angajamentele.
2. Care sunt reglementările de bază privind liberul acces la informaţiile de interes public?
- Reglementările de bază privind liberul acces la informaţiile de interes public sunt:
Documentele internaţionale:
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, art. 19: "Orice persoană are dreptul la libertatea opiniei şi a expresiei; acest drept include libertatea de a susţine opinii fără nici o interferenţă şi de a căuta, a primi şi a răspândi informaţii şi idei prin orice mijloace, indiferent de frontiere."
Convenţia Europeană pentru Drepturile Omului, art. 10.
Principiile de la Johannesburg, Principiul I.
Documentele interne:
Constituţia României, art. 31: " Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit... Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de personal."
Legea nr. 544 din 2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public.
Normele metodologice privind aplicarea Legii nr. 544 din 2001.
Legea nr. 51 privind siguranţa naţională, art. 12, alin. 3.
3. Care este importanţa Legii nr. 544 din 2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public?
- Importanţa acestei legi constă în faptul că:
dreptul de acces la informaţiile de interes public este unul din principiile fundamentale ale relaţiilor dintre persoane şi autorităţile publice;
autorităţile şi instituţiile publice sunt obligate să pună la dispoziţia cetăţenilor, din oficiu sau la cerere, toate informaţiile de interes public;
orice persoană are dreptul să solicite şi să obţină de la autorităţile publice informaţiile referitoare la activitatea acestora;
instituţionalizează TRANSPARENŢA în relaţiile dintre cetăţean şi instituţiile publice;
va determina, în timp, o schimbare de mentalitate în relaţia dintre cetăţean şi funcţionarii publici.
4. Care sunt principiile care guvernează aplicarea Legii nr. 544 din 2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public?
principiul transparenţei - desfăşurarea activităţii într-o manieră deschisă faţă de public, în care accesul liber la informaţiile de interes public să constituie regula, iar limitarea accesului la informaţie să constituie excepţia;
principiul aplicării unitare;
principiul autonomiei - fiecare autoritate sau instituţie publică va elabora propriul regulament de organizare şi funcţionare a compartimentelor de informare şi relaţii publice, în conformitate cu prevederile legii şi ale normelor metodologice.
5. Ce se înţelege prin informaţie de interes public?
- Informaţia de interes public este orice informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi sau instituţii publice.
6. Informaţia referitoare la datele personale este o informaţie de interes public?
- Da, dar numai în măsura în care afectează capacitatea de exercitare a unei funcţii publice de către persoana în cauză.
7. Informaţiile clasificate sunt informaţii de interes public?
- Da, numai că accesul la acestea este limitat prin lege.
8. Cine poate solicita informaţii de interes public?
- Informaţii de interes public poate solicita orice persoană fizică sau juridică, de cetăţenie română sau străină.
9. Cât costă accesul la informaţiile de interes public?
-Accesul la informaţiile de interes public este gratuit.
10. De câte feluri sunt informaţiile de interes public?
- Informaţiile de interes public sunt:
informaţii furnizate din oficiu - informaţii pe care instituţia publică este obligată să le facă publice fără a exista o solicitare în acest sens.
informaţii furnizate la cerere - informaţii obţinute în urma unei solicitări.
11. Unde sunt disponibile informaţiile din oficiu?
- Informaţiile furnizate din OFICIU sunt disponibile în punctele de informare-documentare ale instituţiei publice, în Monitorul Oficial al României sau în mijloacele de informare în masă, precum şi în publicaţiile proprii sau în pagina de Internet.
12. Care sunt categoriile de informaţii publice ce se furnizează din oficiu?
- Categoriile de informaţii publice ce se furnizează din oficiu sunt:
actele normative care reglementează organizarea şi funcţionarea autorităţii sau instituţiei publice;
structura organizatorică, atribuţiile departamentelor, programul de funcţionare şi de audienţe;
numele şi prenumele persoanelor din conducerea instituţiei publice şi ale funcţionarului responsabil cu difuzarea informaţiilor publice;
coordonatele prin care poate fi contactată instituţia: denumire, sediu, nr. de telefon, fax, adresa de e-mail şi adresa paginii de Internet;
sursele financiare, bugetul şi bilanţul contabil al instituţiei publice, programele şi strategiile adoptate de fiecare instituţie publică;
lista cu documente considerate de interes public;
modurile în care pot fi contestate şi atacate deciziile autorităţilor şi instituţiilor publice în cazul în care o persoană se consideră vătămată în ceea ce priveşte exercitarea dreptului de a avea acces la informaţiile de interes public.
13. Cum se pot obţine informaţii de interes public, la cerere?
- Informaţiile de interes public furnizate la cerere se pot obţine:
verbal, adresându-vă birourilor de informare publică sau persoanelor responsabile de informarea publică, unde, dacă este disponibilă, informaţia solicitată va fi furnizată pe loc; dacă nu este posibil acest lucru, veţi fi îndrumat să depuneţi o solicitare în scris, excepţie făcând reprezentanţii mass-media, cărora răspunsul la solicitările de informaţii de interes public le vor fi furnizate în cel mult 24 de ore;
în scris, pe suport de hârtie sau electronic - se pune la dispoziţie un formular tip de solicitare a informaţiilor de interes public, care va căpăta nr. de înregistrare
14. Care sunt termenele în care instituţia publică este obligată să răspundă solicitărilor?
- Termenele în care instituţia publică este obligată să răspundă solicitărilor sunt:
10 zile lucrătoare de la depunerea cererii;
30 zile lucrătoare, în cazul în care durata necesară pentru identificarea informaţiei solicitate depăşeşte 10 zile, dar instituţia are obligaţia să anunţe acest fapt în termen de 10 zile;
5 zile lucrătoare, dacă informaţia solicitată este considerată a fi o informaţie exceptată de la liberul acces.
15. Pot depune o reclamaţie dacă consider că mi-a fost încălcat dreptul la liberul acces la informaţie?
- Da, se poate depune reclamaţie în cel mult 30 de zile de la comunicarea refuzului explicit sau tacit al instituţiei. Reclamaţia trebuie adresată comandantului unităţii militare căreia i-aţi adresat solicitarea. Dacă reclamaţia este întemeiată, răspunsul va fi dat în 15 zile de la depunere şi va conţine informaţiile solicitate, precum şi menţionarea sancţiunilor disciplinare aplicate funcţionarului vinovat.
16. Pot să mă adresez justiţiei dacă mi-a fost lezat dreptul de liber acces la informaţie?
- Da, puteţi depune o plângere la secţia de contencios administrativ a tribunalului în a cărui raza domiciliaţi. Plângerea poate fi făcută în termen de 30 de zile de la data expirării termenelor prevăzute de lege pentru a se comunica răspunsul la solicitările de informaţii de interes public.
Instanţa poate obliga autoritatea să furnizeze informaţiile solicitate şi să plătească daune morale şi/sau patrimoniale.
Dacă sunteţi nemulţumit de hotărârea instanţei puteţi ataca hotărârea instanţei prin recurs la Curtea de Apel. Decizia Curţii de Apel rămâne definitivă şi irevocabilă.
Atât acţiunea depusă la primă instanţă, cât şi recursul de la Curtea de Apel sunt scutite de la plata taxei de timbru.
17. Pentru a solicita informatii de interes public, conform prevederilor Legii nr.544 din 12 octombrie 2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, vă rugăm să vă adresaţi Compartimentului Informare şi Relatii Publice al Diviziei 4 Infanterie „GEMINA”
Formular-tip pentru solicitarea de informaţie publică (.doc)
Formular-tip pentru reclamaţie administrativă (1) (.doc)
Formular-tip pentru reclamaţie administrativă (2) (.doc)
|
privind informaţiile de interes public care se pun la dispoziţie din oficiu
în conformitate cu prevederile art. 5 din Legea 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public
În conformitate cu prevederile Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, art.5, vă comunicăm informaţiile de interes public pe care instituţia noastră trebuie să le pună la dispoziţie, din oficiu:
a) Activitatea Diviziei 4 Infanterie „GEMINA” este organizată în conformitate cu:
Ř Constituţia României, art. 52, 117 şi 118;
Ř Legea 45/1994 Legea Apărării Naţionale a României, modificată şi completată prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 13/2000, Legea 398/2001, Legea 38 /2002, Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 74/2002 şi Legea 42/2004;
Ř Legea 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale;
Ř Ordine şi dispoziţiuni ale ministrului apărării.
b) Divizia 4 Infanterie „GEMINA” este structurată pe un comandament care asigură conducerea administrativă şi operaţională a structurilor subordonate în zona de responsabilitate, la pace, în situaţii de criză şi pe timp de război, precum şi pe mari unităţi, unităţi şi alte formaţiuni.
Atribuţiile Comandamentului în domeniul conducerii administrative sunt:
Ř Realizează managementului resurselor umane şi materiale ale comandamentului şi unităţilor din subordine;
Ř Asigură instruirea pentru luptă a întregului personal din subordine;
Ř Implementează programele şi planurile destinate înfăptuirii restructurării şi modernizării în domeniul militar;
Ř Asigură şi coordonează asistenţa psihologică pentru cadrele militare din comandament şi sturcturile subordonate;
Ř Pregăteşte şi coordonează acţiunile de prevenire a efectelor dezastrelor naturale precum şi grupările de forţe stabilite pentru a participa la acţiuni multinaţionale în sprijinul păcii sau umanitare;
Ř Asigură finanţarea unităţilor militare din subordine;
Ř Iniţiază şi desfăşoară relaţii cu presa şi societatea civilă în condiţiile stabilite de către normativele în vigoare;
Ř Acordă sprijin autorităţilor administraţiei locale, în conformitate cu deciziile autorităţilor statului.
În domeniul conducerii operaţionale:
Ř Instruieşte propriul personal în vederea planificării şi coordonării acţiunilor militare, verifică şi evaluează nivelul de pregătire a militarilor din subordine;
Ř Constituie structurile care, pe baza aprobării organelor constituţionale, intră în compunerea forţelor aliate ale NATO, UE şi OSCE;
Ř Stabileşte nivelul operaţional al structurilor militare operaţionale în funcţie de misiunile ce le revin şi resursele alocate;
Ř Planifică şi coordonează acţiunile militare pentru îndeplinirea misiunilor încredinţate;
Ř Gestionează informaţiile mass-media;
Ř Stabileşte relaţii de informare – documentare cu organele de specialitate ale Ministerului Afacerilor Interne şi serviciilor de informaţii ale statului, desfăşurând împreună cu acestea, activităţi de stat major pentru pregătirea în comun a forţelor care acţionează sub comandă unică, în situaţii de criză şi la război potrivit planurilor şi dispoziţiilor elaborate de eşaloanele superioare.
Programul de funcţionare: zilnic între orele 8.00 – 16.00
Programul de audienţe:
Locțiitor al comandantului Diviziei 4 Infanterie „GEMINA”:
- General de brigadă Nicolae TONU
miercuri: începând cu ora 14.00
c) Ofiţerul responsabil cu informarea şi relaţiile publice al Diviziei 4 Infanterie „GEMINA” este locotenent-colonel Andi Asandei, telefon fix : 0264.590.563 sau 0264.590.564 interior 555, mobil: 0740.070497.
Adresa comandamentului Diviziei 4 Infanterie „GEMINA”:
P-ţa Ştefan cel Mare nr. 1-3, Cluj – Napoca, cod 400133
Telefon: 0264/590563; 0264/590564 Fax: 0264/590557
Pagină internet: www.clujarm.ro şi
adresă email relatii.publice02565@forter.ro
d) Divizia 4 Infanterie „GEMINA” îşi desfăşoară activitatea prin finanţare de la Bugetul Ministerului Apărării Naţionale, în condiţiile stabilite de Legea Bugetului de Stat.
e) Divizia 4 Infanterie „GEMINA” îşi desfăşoară activitatea în baza programelor şi strategiilor elaborate de către Ministerul Apărării Naţionale şi Statul Major al Forţelor Terestre cu un accent deosebit pe conducerea administrativă şi operaţională a structurilor subordonate, derularea procesului de desfiinţare, restructurare, resubordonare şi transformare a unor structuri militare, în conformitate cu strategiile elaborate de eşaloanele superioare, precum şi pe implementarea obiectivelor de parteneriat repartizate de conducerea Ministerului Apărării Naţionale.
f) În situaţia în care o persoană s-ar simţi lezată în privinţa dreptului de acces la informaţiile de interes public solicitate instituţiei noastre poate completa o cerere tip după modelul prevăzut la Anexa 2a din Normele Metodologice de aplicare a Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public. Această reclamaţie administrativă se poate depune la sediul instituţiei noastre, urmând a fi soluţionată în termenele prevăzute de lege.
Birourile Informare-Recrutare din zona de responsabilitate a
Diviziei 4 Infanterie „GEMINA”
Biroul Informare-Recrutare. |
Adresa |
Telefon |
ALBA |
Str. Mitropolit Andrei Şaguna nr.4, Alba-Iulia, jud. Alba |
0258 / 81.22.91 sau 81.23.70 int 1158 |
ARAD |
B-dul Decebal nr. 19, Arad, jud. Arad |
0257 / 21.47.42 sau 28.07.00 int. 0179 |
BIHOR |
Str.Matei Basarab nr.2, Oradea, jud Bihor |
0259 / 41.75.48 |
BISTRIŢA-NĂSĂUD |
B-dul Republicii nr. 3, Bistriţa, jud. Bistriţa-Năsăud |
0263 / 23.45.87 sau 21.12.71 int. 191 |
CARAŞ - SEVERIN |
Str. Sportului nr. 4, Reşiţa, jud. Caraş-Severin |
0255 / 21.11.15 int. 35 sau 39 |
CLUJ |
B-dul Dorobanţilor, nr. 8 - 10, Cluj-Napoca, jud. Cluj |
0264 / 19.05.63 int. 1374 |
COVASNA |
Str. Kos Karoly nr. 3, Sfantu-Gheorghe, jud. Covasna |
0267 / 311 209 |
HARGHITA |
Str. Iancu de Hunedoara nr. 41, Miercurea-Ciuc, jud. Harghita |
0266 / 31.16.20 |
HUNEDOARA |
Piaţa Unirii nr. 6, Deva, jud. Hunedoara |
0254 / 22.00.17 sau 22.35.94 |
MARAMUREŞ |
Str. Hortensei nr. 1, Baia Mare, jud. Maramureş |
0262 / 27.70.09 sau 27.70.10 int. 133 |
MUREŞ |
Str. Piaţa Trandafirilor, nr. 2, Târgu-Mureş, jud. Mureş. |
0265 / 25.06.42 sau 25.02.72 int. 170 |
SATU MARE |
Str. Petöffi, nr. 11, Satu-Mare, jud. Satu-Mare |
0261 / 71.65.13 int. 46 |
SĂLAJ |
Str. Simion Bărnuţiu nr. 27, Zalău, jud. Sălaj |
0260 / 66..09.64 sau 61.54.20 int. 124 |
SIBIU |
Calea Dumbrăvii nr. 32, Sibiu, jud. Sibiu |
0269 / 43.29.90 int. 1510 |
SUCEAVA |
Str. Alexandru cel Bun nr. 45D, Suceava, jud Suceava |
0230 / 52.09.86 sau 52.09.20 int. 50 |
TIMIŞ |
Str. Piaţa Libertăţii nr. 3 - 6, Timişoara, jud. Timiş |
0256 / 20.19.63 056 / 20.16.61 int. 142 |